Inlägg publicerade under kategorin Fred inom och mellan religionerna

Av fredensvarld - 20 augusti 2011 03:53

Nu kan man ifrågasätta det jag tidigare skrivit, att detta inte gäller hela mänskligheten, för att jag till stor del pratat om judar, muslimer eller kristna. Detta är inte fallet i ena översättningen utav en vers från koranen i inlägget innan nämner jag Sabierna, vilka är dessa då?


Sabi är en term som används i det arabiska språket för de som inte följer någon arabisk tro dvs att det jag tidigare har skrivit gäller även alla andra.


Sedan tidernas begynnelse har många filosofer drömt om att samla och ena hela mänskligheten och göra det till en stor familj under en gemensam fana. Politiker som ekonomer har även de velat ena, men ingenstans har man funnit mer glöd för att göra detta än inom religionerna.


Där är många religioner som anser att just deras tro och lära är den som kommer att ena mänskligheten och att Gud har gett just dem ansvaret till detta.


Det är många som idag tror att Islam lär ut att man med våld ska sprida dess budskap. Mullahs och många andra muslimska sekt ledare lär ut detta därav denna bild. Naturligtvis anser jag detta vara helt fel och att detta inte ger en rätt bild utav Islam men spridandet utav dess budskap via svärdet eller inte är ett annat stort ämne som jag kommer in senare på.


Tillbaka till att ena mänskligheten. Frågan man då kan ställa sig är, finns det någon sådan religion som inte är begränsad till ett visst folkslag?
Finns det någon sådan religion vars budskap är tillämpligt för alla trots hudfärg, ras, nationalitet, olika traditioner så som kulturella m.m ?


En universal religion borde också vara tidslös. Jag menar då att en universal religion också ska ha varit tillämplig tusen år tillbaka, den ska vara tillämplig även idag och den ska även vara tillämplig tusen år i framtiden. Finns det en sådan religion ?


Det är upp till de andra religioners följare att ge sin syn på detta. Jag, som muslim, kan endast berätta vad Islam säger om detta vilket jag kommer att göra i mitt nästa inlägg.

Av fredensvarld - 5 augusti 2011 22:10

Som jag nämnt förut går det inte att monopolisera, detsamma gäller frälsning. Det är en sak för en religion att deklarera ni som söker skydd från satan och söker frälsning sök er till oss.


Däremot är det en helt annan sak för samma religion att deklarera i nästa andetag, att dem som vägrar att söka skydd hos oss kommer att vara fördömda i all evighet. Oavsett vad de gör för att behaga Gud, hur mycket dem än älskar sin skapare och hans skapelser, hur mycket dem än lever ett liv av renhet och fromhet, så kommer dem med all säkerhet att fördömas.


Religiösa fanatiker brukar oftast uttrycka sig på ett sådant trångsynt och icke-tolerant sätt, detta brukar bara leda till våldsamma upplopp och osämja mellan människor.


Vi människor är alla olika. Vissa är välutbildade och eleganta utav sig, deras reaktioner då dem blir förolämpade brukar tala för sig. Men en stor majoritet av religiösa människor, välutbildade eller inte, brukar med en väldigt stor sannolikhet reagera mycket våldsamt när deras religiösa känslor är sårade. Tyvärr så verkar detta vara en attityd som finns bland de flesta religioners ledare gentemot dem som inte konverterar till deras tro.


Även Islam blir framställt, av många mullas/imamer, som den enda dörren till frälsning. Det dem inte inser är att dem indirekt då säger att alla människor, sedan mänsklighetens start inklusive profeter, som levt utanför Islam har då blivit nekade all sorts frälsning. Kristendomen har inte en annorlunda syn på det och inte heller har någon annan religion det, vad jag känner till.


Låt mig då försäkra er att denna trångsynthet inte är rättvis gentemot Islam. Den Heliga Koranen lär oss ut något helt annat. Enligt den Heliga Koranen så kan frälsning inte monopoliseras av en enda religion.Följande verser stödjer detta:


"För varje folk har Vi fastställt sätt att tillbedja vilka de iakttar, så låt dem icke tvista med dig i fråga om (det islamiska sättet att tillbedja,) och kalla du (folket) till din Herre, ty du är sannerligen under rätt vägledning" Kapitel 22 vers 68


"Sannerligen, de som har trott och judarna och sabierna och de kristna, vem som än tror på Allah och den Yttersta Dagen och gör goda gärningar, över dem (skall) ingen fruktan komma, icke heller skall de sörja" Kapitel 5 vers 70

Av fredensvarld - 5 augusti 2011 21:35

"Detta av (Våra) Sändebud tror på det som uppenbarats för honom från hans Herre, (och detsamma) gör de troende, (alla bland dem) tror på Allah, och på Hans änglar, och på Hans böcker, och på Hans Sändebud, (och säger): Vi gör ingen åtskillnad mellan något av Hans Sändebud och de säger: Vi har hört och vi är lydiga..." Kapitel 2 Vers 286


Det den här versen säger oss är att alla profeter är jämlika. Alla profeter har haft samma auktoritet och ingen har rätt att göra skillnad mellan en profet och en annan. Att som muslim säga jag tror på Muhammed men Moses och Jesus tror jag inte på är helt fel och stöd för det finner jag i följande verser:


"Sannerligen de som icke tror på Allah och Hans Sändebud och söker göra åtskillnad mellan Allah och Hans Sändebud och säger: Vi tror på några och tror icke på andra, och söker följa en väg däremellan, de är verkligen icke troende..." Kapitel 4 vers 151-152

Av fredensvarld - 4 augusti 2011 16:35

Precis som man måste acceptera att där finns andra som har fått gudomlig vägledning måste man inse att om man själv fått det via en profet kan andra också ha gjort det. Allah har följande att säga om detta:


"Och bland varje folk uppreste vi ett sändebud(med läran:) Tillbed Allah och sky den onde..." Kapitel 16 Vers 37


Man kan läsa om flera profeter i Koranen bl.a Jesus, Moses, Abraham och Josef. Allah säger dock att alla profeter har han inte nämnt för oss:


"Och Vi sände sannerligen Sändebud före dig; bland dem finns det några som Vi har nämnt för dig, och det är icke möjligt för något Sändebud att visa ett Tecken utom med Allahs tillstånd. Men när Allahs påbud kommer, beslutas saken med rättvisa, och förlorarna är de som förvanskar sanningen." Kapitel 40 vers 79


Med ovanstående verser blir det klart att Islams lära går inte ut på något slags monopol på att Islams lära är den enda gudomliga lära eller att Muhammed är Guds enda sanna profet. Islam lär oss att acceptera alla andra religioner och deras profeter med respekt och kärlek. Det berättar för oss att Gud har genom alla tider, till alla delar utav världen, kollat efter det spirituella och religiösa behovet mänskligheten haft genom att sända sändebud/profeter som sedan väglett just det folket i den delen av världen.

Av fredensvarld - 3 augusti 2011 17:05


Det är ingen som går miste om att religionen har tappat sin betydelse och i vårt sekulariserade samhälle är det inget snack om saken.


Ska man se till den moraliska biten så har den tappat all sin betydelse. Kriminaliteten ökar, att tala sanning har tappat sin betydelse, rättvisan i samhället försvinner, man ignorerar sina egna skyldigheter till samhället och en självisk egoism ökar markant för var dag. Detta är fallet även i så kallade religiösa länder.


Även inom religionerna är det stora konflikter, katoliker och protestanter har även idag stora fejder som t.ex situationen runt Irland, konflikten mellan shia och sunni är ett annat exempel på religiösa konflikter. Sedan har vi den så kallade "fria" median som både agerar som vilseledande men även som ett vapen för att starta konflikter. Sedan kan man också undra hur pass "fri" är median om all världens media ägs av ett par personer som till antalet inte är mer än 10 personer.


Media har sin betydelse på det sättet att det i många länder oftast blir så att media tar en viss sekts sida eller en viss religions sida t.ex våldet mot kristna i Irak hur mycket rapporteras om det tror ni som en stor kris som man måste lösa. Allt detta går emot det alla religioner står för i grunden innan de har förvridits med tiden.


Detta är ett stort och brett ämne som jag kommer skriva om och allt kommer inte få plats i ett enda inlägg utan det kommer att bli flera inlägg över en längre period. Sedan kan jag redan nu säga att jag till stor del kommer att basera mina tankar och det jag skriver från Islam.


För att skapa fred mellan religionerna så måste man själv inse ett par saker. Man måste inse och acceptera att alla människor, oavsett färg, ras, religion, är alla skapade av samma skapare som man tror på. På samma sätt har alla rätt till att få vägledning av denne skaparen. Religion och kontakten med Allah i mitt fall är inte någon slags monopol utan vi alla är jämställda ingen är bättre än den andre.


Alla religioner, oavsett namn eller tro, vart de än grundades eller vilken tid de än är ifrån så har de rätt till att göra anspråk på att de har fått gudomlig vägledning. Sedan måste man också kunna acceptera att oavsett skillnader så har religionerna sannolikt samma ursprung. Samma skapare som gav upphov till en religion på en specifik plats på jorden måste också ha sett efter behoven av den religiösa och spirituella behovet för andra människor i andra delar utav världen tillhörande olika tider.


Exakt detta är de budskap Koranen ger mig och det Islam jag har lärt mig om.

Ovido - Quiz & Flashcards